Disclaimer

Blog ini merupakan BLOG RASMI KELAB KEPIMPINAN AL-WAHIDA PAHANG dan tidak dipunyai oleh individu. segala maklumat didalam blog ini adalah hak cipta terpelihara melainkan yang diambil dari blog lain, akan dikredit kepada pemilik blog. Maklumat didalam blog ini boleh diambil dan disebarkan dengan syarat ianya disertakan dengan alamat blog untuk rujukan. Sebarang maklumat yang hendak dikongsi boleh emailkan kepada kelabkepimpinan_alwahidapahang@yahoo.com dan artikel akan dikredit atas nama anda.
Sebarang teguran adalah dialu-alukan.
Harap maklum.

Follower

Sunday, August 16, 2009

GULA DAN MANUSIA




Gula dan manusia.
Sejauh manakah pentingnya gula dalam kehidupan kita? Bagaimanakah yang dikatakan pentingnya gula dalam kehidupan? Gula merupakan antara makanan penting dalam pemakanan kita. Tanpa gula pahitlah kopi kita. Tanpa gula tiadalah enaknya meminum teh lagi. Namun tanpa kita sedari, gula juga merupakan antara musuh utama yang perlu kita awasi. Tersilap langkah, seumur hidup kita merana. Tersasul cara buruk padahnya.



Baru-baru ini kita digemparkan dengan krisis gula di pasaran. Gula dikatakan sangat terhad dan sukar diperolehi. Bagi kami sekeluarga, kami menggunakan produk HPA dalam kehidupan seharian. Sejak kami mengamalkan kopi radix, kami meninggalkan sepenuhnya minuman lain yang bukan keluaran HPA. Jadi permintaan gula di rumah hanya 1kg untuk lebih kurang 40 hari. Sudah kurang benar kami menggunakan gula. Terutama gula putih yang dikenali sangat tidak elok untuk kesihatan. Kami menggunakan gula perang dalam minuman kami seperti Teh herba, Teh Roselle dan sebagainya.Kami juga tidak sedar akan masalah kekurangan gula di pasaran.




Sedar-sedar sahaja ketika saya membuat order belian di cawangan, pihak cawangan menyatakan di utara masalah ini sangat serius sehingga produk-produk HPA yang menggunakan gula sudah mula berkurangan. Berkurangan benarlah nampak gayanya. Misalnya kordial Roselle dan Asiatica yang sangat tinggi permintaannya. Begitu juga dengan minuman berkarbonat. Justeru itu saya menyarankan anda kunjungilah segera cawangan berdekatan anda. Dapatkan stok minuman berkarbonat jika anda memerlukannya bagi Hari Raya Aidilfitri yang mendatang ini. Saya tidak berani jamin barang tersebut masih banyak kerana kebanyakan cawangan sudah mula kehabisan stok minuman berkarbonat ini.

Gula dalam HPA adalah pada kuantiti yang sangat terkawal. Jika anda mengambil produk yang mengandungi gula, jangan lupa untuk mengambil bersama Teh Herba dan Kopi Radix, Insya-Allah anda akan lebih sihat. Biiznillah.

No comments:

Post a Comment