Disclaimer

Blog ini merupakan BLOG RASMI KELAB KEPIMPINAN AL-WAHIDA PAHANG dan tidak dipunyai oleh individu. segala maklumat didalam blog ini adalah hak cipta terpelihara melainkan yang diambil dari blog lain, akan dikredit kepada pemilik blog. Maklumat didalam blog ini boleh diambil dan disebarkan dengan syarat ianya disertakan dengan alamat blog untuk rujukan. Sebarang maklumat yang hendak dikongsi boleh emailkan kepada kelabkepimpinan_alwahidapahang@yahoo.com dan artikel akan dikredit atas nama anda.
Sebarang teguran adalah dialu-alukan.
Harap maklum.

Follower

Tuesday, August 18, 2009

Berpuasa dengan HPA


Selamat berpuasa. Apabila tibanya Ramadhan, kita mula tertanya-tanya, bagaimanakah caranya untuk berpuasa tanpa meninggalkan herba-herba amalan kita sehari-hari. Apakah yang boleh dan apakah yang tidak boleh?

Sebenarnya pengambilan herba juga adalah seperti biasa. Herba yang sepatutnya diambil pada waktu pagi bolehlah diambil pada waktu sahur. Herba yang sepatutnya diambil pada waktu tengahari boleh diambil ketika berbuka manakala herba yang biasa diambil pada waktu malam bolehlah diambil selepas Solat Tarawikh yakni sebelum tidur.

Adapun yang demikian itu, secara umumnya anda hanya perlu mengambil ubatan herba hanya dua kali sehari iaitu pada waktu sahur dan berbuka. Kurangkan herba yang bersifat panas atau pahit pada waktu sahur kerana ianya boleh membuatkan anda berasa kering tekak pada siang harinya. Lebihkan pengambilan herba bersifat sejuk seperti Malac dan Roselle untuk mengurangkan keperitan itu.

Jangan lupa, ambillah bersama Eq Minda pada waktu sahur untuk membekalkan anda tenaga agar boleh terus bekerja seperti biasa sehingga waktu berbuka. Kopi Radix terutamanya, jangan sekali-kali anda melupakannya. Insya-Allah, tenaga untuk terus beribadat akan sentiasa ada.

No comments:

Post a Comment